среда, 9. август 2017.

Četrdeset dana - Uroš Timić

Prva knjiga, nakon Groblja kućnih ljubimaca od Kinga i Hari Potera maestralne Džone Rouling, koja mi je naterala suze na oči. Ma šta i ja tu fina, plakala sam kao najgora plačipi*ka i to na samom početku knjige.
Taj početak udara kao čekićem, posred čela, a onda sve ide nekim laganijim, mirnijim i manje potresnim tokom.
Stefan od sestre dobija telefonski poziv i dve reči "Umro je"... Stefanov svet se deli na pre i posle poziva, a meni se suze nakupljaju u uglovima očiju. Stefan odlazi u "Nesvakidašnje selo" na sahranu malog Anđela i shvata da ima nesvakidašnje sposobnosti da vidi senke, duhove i demone prošlosti, a ja od silnih suza prekidam čitanje.
Nakon što sam došla sebi, autoru knjige poslala jednu "preteću" poruku :) i sama sa sobom se dogovorila da je to samo knjiga i da ću uživati u njoj, nastavljam čitanje pribrana i hladne glave.
Stefan sa najbližom porodicom, sestrom Vanjom, zetom Borisom i malom Anđelom, prolazi najteže trenutke pripreme i same sahrane. Nakon sahrane od baba Sofije, lokalne "gatare" i majke sve dece u selu, saznaje za masakr koji se u tu dogodio pre više od 60 godina, o duhovima koji se pojavljuju nakon njega, čudnim smrtima koje su zadesile selo. Da li zbog priče ili usled dejstva roze pilulica koje uzima kako bi smanjio bol zbog gubitka, Stefan počinje da vidi duhove i noćima sanja o masakru. U njemu se javljaju pitanja o životu, na koja odgovore traži istražujući davnašnji masakr, priču o Vaski, preispitujući sebe i svoja osećanja, a sve u razgovoru sa starim sveštenikom u beloj mantiji.
Paralelno sa pričom o Stefanu, pratimo putovanje pokojnog Todora i Anđela kroz Raj i Pakao u trajanju od 40 dana. Tokom tog puta Todor spoznaje sebe i sve svoje grehe. U Paklu, putuju kroz mitarstva (Mitarstva su neka vrsta carinarnica na koje duša nakon smrti nailazi na svom uzdizanju ka Bogu. Na svakom mitarstvu stoje zli duhovi koji od duše traže otkup za određenu vrstu greha, da bi ta duša mogla dalje da nastavi put. Ovo verovanje je karakteristično za Pravoslavnu Crkvu, među nekim pravoslavnim svetiteljima i vernicima. Doživljaj prolaska kroz mitarstva podseća na vantelesna iskustva[2], fenomen zajednički za razne tradicije i epohe. - kopirano sa Vikipedije, ipak nisam baš toliko pametna :) ) gde se Todor priseća svega lošeg što je u životu uradio.
Tu je i priča o Pavlu, čija se majka ubila, nakon čega je on ubeđen da vidi njen duh. Svi lekari, moderna medicina i lekovi ne mogu da mu pomognu, do momenta kada baba Doska dođe da ga pričuva i "u dve reči" mu objasni pojam života, smrti i duhova.
Unapred se izvinjavam svima, koji se možda nađu uvređenim ili prozvanim pisanijem koje sledi. Čitate na sopstvenu odgovornost :)
Za mene, kao agnostika, nevernika, ateistu, jeretika, nazovite me kako vam drago, Četrdeset dana je fenomenalna priča o duhovima i misterijama jednog sela. Baš ono u čemu sam od najranijih čitalačkih dana uživala, a da se razmemo i dalje uživam. Pored duhova i misterija, imamo i gomilu običaja, narodnih verovanja vezanih za određene događaje ili dane, praznoverje, a bogami i elemente mitologije, a sve to je temeljno istraženo i lepo upakovano.
Možda sam zbog tih mojih religijskih stavova, propustila da shvatim pravu poentu knjige, nadam se da mi Uroš na tome neće zameriti, ali sve to ne umanjuje činjenicu da sam uživala u svakom slovu, reči, rečenici ove na momente bolne, ali u isto vreme zabavne i uzbudljive knjige.

Knjiga Četrdeset dana izašla je 2016. godine u izdanju Galaksijanis-a iz Niša. A može se kupiti u Delfi knjižarama ili naručiti od autora.

Нема коментара:

Постави коментар