понедељак, 21. август 2017.

Znaš ti ko sam ja? - Jovana Ristić

Odmor od fantastike (u bilo kom njenom obliku), misterije, trilera... ovoga putam sam pronašla u knjizi Znaš ti ko sam ja?, mlade beogradske autorke Jovane Ristić.
Devedesete su im obeležile detinjstvo. Obećali su im normalan život i oni su se borili za njega. Svako na svoj način. Mare i Drakče, dva druga iz detinjstva, jedan štreber a drugi faca iz kraja, i jedna devojka, zanosna Sandra, sazrevaju zajedno prolazeći kroz prva uzbuđenja, dečje čarke, prve cigarete, bežanje sa časova, tinejdžerska zaljubljivanja, žurke, „skidanje” riba, ljubomoru, studentski život... Onda na red dolaze ozbiljne odluke i svet odraslih. Kada se povuče crta – shvataju šta su postali. Ko je propatio, ko je koga izdao, a ko uspeo da postane „neko”. 
Znaš ti ko sam ja? je knjiga koja se čita u jednom dahu. Iako nikako ne spada u žanr koji volim i najčešće čitam, "progutala" sam je dok si rekao keks. Svako novo pročitano slovo, svaka reč, rečenica, stranica, vukli su me da nastavim dalje. Da nije ovih mojih malih, zahtevnih terorista ne bih je ispuštala iz ruku.
Jovana je uzela priču koju smo svi mi koji smo rasli i sazrevali devedesetih, na neki svoj način, neko više, neko manje, preživeli i prezentovala nam je na svoj način. Sa troje glavnih likova koji su totalni stereotipi devedesetih, Jovana pravi magiju, i tera vas da ih sve zavolite kao rod rođeni, radujete se ili plačete sa njima. :) . 
Mare - mangup iz kraja. Od osnovne škole glavna faca u društvu, momak kome sve ide od ruke. Kao što obično u životu biva, završava trogodišnju srednju školu i bavi se sitnim prevarama i raznoraznim poslovima na ivici zakona. Drakče - štreber, večiti prilepak, neko ko želi da se druži sa cool ekipom, jer misli da će tako i sam postati cool, i spreman je da uradi sve ne bi li dospeo u taj začarani krug. Za njega su učenje i znanje sve, pa tako upisuje ETF i odlazi za Ameruku, gde postaje veliki "baja" smislivši igricu koja je "zarazila" ceo svet. I obojica, svako na svoj način, zaljubljeni u Sandru, devojku za kojom uzdiše ceo kraj, a i šire. Sandra je lepa i zgodna devojka i veoma svesna toga koristi svoje atribute kako bi dobila sve u životu. Udaja za starijeg muškarca, traumatičan i kratak brak, biće prekretnica u njenom životu, nešto što će je naterati da razmisli šta stvarno želi od života. Ovo troje mladih, život spaja, pa razdvaja, samo da bi ih opet spojio na žurci i odveo ka sasvim neočekivanom kraju.
Svi smo mi "nekada davno" poznavali nekog Mareta, nekog Drakčeta i neku Sandru. Možda i živeli njihove živote. Ovo je knjiga o surovom odrastanju, o tome kako dečiji snovi mogu lako da se ostvare ili da se rasprše kao balon od sapunice. Posebno su me iznenadile psovke i sleng koji Jovana u knjizi koristi, jer to mi je tako nekarakteristično za nju, jer ona deluje tako milo i slatko i prosto me je prijatno iznenadila koliko ustvari nam dlake na jeziku. Stvari zove pravim imenom, klinci psuju, klinci su loši i to je ono što ovoj knjizi daje posebnu čar.
Knjiga je 2014. izašla u izdanju izdavačke kuće PortaLibris

Нема коментара:

Постави коментар