среда, 22. март 2017.

Čitalac – novinar #2

Intervju Drina Steinberg, autorka trilogije Purpur ArkoneMiris nasleđa, Zemlja Mraza i Sjaj Bezdana
- Koji deo u procesu pisanja/stvaranja romana ti je najteži, a šta ti je najzanimljivije, tj. najdraže? (Mira Satarić)
* Možda ne najteže, ali najmanje volim da pišem delove priče koji služe da uspore radnju. Tu moram da vodim računa da se stvari smire, a da opet drže pažnju i da ne budu dosadne. Recimo, mnogi čitaoci su mi rekli da su oduševljeni mojim opisima, a istina je da ih jedva pišem. Uživam da pišem dijaloge, a najinteresantnije mi je kad se iz realnosti prebacim u fantaziju, te prepustim mašti da crta likove i događaje.
- Da li je Drina razmišljala da počne sa pisanjem epske fantastike? (Aleksandar Đelošević)
* Što se tiče epske fantastike, volim da je čitam, ali da je pišem – e, to nikako. Stoga, moj odgovor je: dragi Aleksandre, Drina ne piše epsku fantastiku, niti planira da je piše.
- Da li si i u kojoj meri podlegla "autocenzuri" u opisu pojedinih događaja? (Aleksandar Đelošević)
* Ograničenjima bilo koje vrste autor guši svoju kreativnost i sposobnost da stvori delo kakvo želi. U početku sam upravo zbog straha od neprihvatanja i loše kritike, zbog onog „šta će drugi reći“, kontrolisala svoje rečenice. Međutim, ubrzo sam uvidela da autocenzurom i izbegavanjem izraza, fraza, scena, njihovim šminkanjem, ne dobijam ono što želim. Zato sam se umesto literarnog sakaćenja zarad bolje kritike, odlučila za pisanje vođeno maštom, onakvom kakva je. Na kraju krajeva, nikad neće postojati delo koje će se svima svideti. Lošim kritikama još niko nije pobegao.
- Da li si neke događaje, poput Kupale, ublažila i predstavila na neki delimično neviniji način? (Aleksandar Đelošević)
* Obred Kupala prikazan je ušuškanije i pitomije, kako bi se bolje dočarao taj romantični, emotivni momenat između Purpur i Jara.
- Kako nastaju likovi, radnje, u trenutku ili kako već? Odakle se počinje, prvo se smisli radnja, pa tek onda likovi? (Marijana Maki)
* Prvo sam smislila glavne likove i radnju uz njih, tačnije, početak i kraj. Ostali likovi i neki događaji su došli u trenutku i sjajno se uklopili, dok su neki drugi koji su postojali u okviru kostura priče izbačeni. Prosto su štrčali i bili višak.
- Da li si dugo razmišljala o čemu ćeš pisati ili je sve bilo spontano? (Srđana Tešić)
* Sve je bilo spontano. Kao i većini, i meni je svet Starih Slovena bio potpuno stran. Sasvim slučajno sam tokom obične pretrage naletela na turistički sajt ostrva Rigen, sa kratkom pričom o rtu Arkona, a informacija da su tamo do 1168. godine živeli Sloveni ostavila me je bez teksta. Odmah sam krenula da istražujem i učim o njima, i što sam više upoznavala slovensku mitologiju, u meni je sve više rasla želja da je prikažem osobama koje nisu ljubitelji epske ili folklorne fantastike.
- Pre 2015. godine, da li si bila na Arkoni? (Milena Petrović)
* Ne. Prvi put sam na Arkoni bila 20. marta 2015. godine, na svoj 39. rođendan.
- Koji je tvoj najdraži lik? (Ljilja Virag)
* Iako bi mnogi očekivali da ovde odgovorim sa Purpur, istina je da je Alek Liraj moj najdraži lik. I to ne zato što je on neka moja projekcija idealnog muškarca, već zato što je Jar zapravo najtragičniji lik cele trilogije.
- Koji si lik sa lakoćom stvorila, a koji je zahtevao najviše pažnje, vremena i nerava? (Ljilja Virag)
* Purpur je lik koji sam sa lakoćom stvorila, dok su mi Trokovi i u Mrazu i u Bezdanu zadali poprilične muke.
- Koliko je istraživanja zahtevalo pisanje ove triologije? (Ljilja Virag)
* Huh, dosta. Skoro 10 meseci sam istraživala dok nisam krenula da pišem prvu knjigu. Takođe vodim računa da skoro sve stvari koje su „realne“ to zaista i budu (od opisa mesta, razdaljine između njih, vremena koje je potrebno da se ona pređe, preko funkcionisanja holograma, tipa aviona koji može da sleti na pistu u Bincu, pa do, recimo, izvodljivosti škakljivih scena :P).
- Koliko je teško biti žena pisac u Srbiji? (Slađana Vojivnović)
* Iskreno, ne znam, jer ja sebe ne posmatram kao pisca, piškinju, ili spisateljicu, već kao autora fantazije :P Ako volite kamenovanje i žigosanje, onda je super. Mislim da se na žene pisce uglavnom gleda kao na dokone domaćice sa viškom vremena i novca. Još ako vam je u priči glavni motiv ljubav, koja se na sve to ne završi tragično (jer zaboga, hepi end je tako nekul i Dizni), takve knjige se odmah čitaju krišom ili kamuflirane koricama Dostojevskog. Na sreću, ja kao autor fantazije uživam u sjajnoj komunikaciji sa svojim čitaocima, a njihove pohvale i kritike su mi najbitnije.
- U poslednje vreme sve je više trilogija, kako posmatraš tu pojavu i šta te je podstaklo da napišeš jednu? (Milica Cvetković)
* Ko je pročitao Purpur Arkone, zna da je bilo neophodno da se priča podeli na tri dela. Ja na prvu knjigu gledam kao na uvod, na drugu kao na razradu, a na treću kao na epilog priče (takođe mislim da je to slučaj i kod drugih autora koji se odluče za trilogiju). Pošto su moje knjige namenjene prvenstveno ljudima koji nisu fanovi epske ili folklorne fantastike i koji nisu upoznati sa funkcionisanjem univerzuma kod Starih Slovena, guranje gomile nepoznatih likova i stvorenja, događaja, podela, klanova i sličnog u jednu ili dve knjige bilo bi katastrofalno i konfuzno.
- Drina Steinberg, veoma zanimljivo i upečatljivo, kao i tvoja pojava uopšte. Volela bih da čujem nešto više o tvom imenu. (Milica Cvetković)
* “Stein” na nemačkom znači kamen/stena, dok ”Berg” znači brdo/planina. S obzirom na to da je Drina upravo planinska reka, prezime Steinberg se sasvim lepo uklopilo uz Drinu.
- Šta za tebe lično predstavljaju mesta koja si opisala u knjigama – Arkona, Staro Nebo, Mraz…? (BookWitch)
* Staro Nebo zapravo predstavlja mesto u kom trenutno živim, i sve ono što Purpur oseća i misli o njemu, u suštini je neko moje viđenje Loznice. Mraz je nastao zbog potrebe priče, iako bih zaista volela da se nađem u takvom gradiću i odmorim od svega. Što se tiče Arkone, ona će za mene uvek biti jedno posebno mesto kom ću se uvek vraćati. Mesto spokoja i pozitivne energije koje u meni budi najlepša osećanja, mesto za koje znam da će jednom biti moj dom.
- Imaš li nekih rituala prilikom pisanja? (BookWitch)
* Muzika. Ne znam da li se to može svrstati u ritual, ali ja ne mogu da pišem bez muzike. Prvenstveno epic music, epic emotional music, a zatim i neki drugi instrumentali i meni dragi izvođači koji su moja krila u let mašte.

Kao poseban pirlog i specijalan bonus ovog projekta, čitaocima predstavljamo upitnik seksualne i psihološke orijentacije, koji je posebno za autorku trilogije Purpur Arkone, Drinu Steinberg, sastavio master psiholog i pisac, Zoran Petrović.
1. Koliko ti urođena seksualnost i erotska energija kojom pleniš, pomažu u oblikovanju erotskih scena i koliko je seks opisan u Purpuru Arkone zapravo seks kakav ti voliš i upražnjavaš?
* Ja sad prvi put čujem da plenim erotskom energijom, tako da zaista ne znam kako da odgovorim na ovo pitanje. Što se tiče urođene seksualnosti, ona je kod mene ona klasična i dosadna, te mi se sviđaju osobe suprotnog pola. Interesantno je da od oko 1150 ispisanih stranica, ja imam možda 20-25 na kojima postoje eksplicitne scene i svi se uhvate njih, kao da sam, eto, jedini ženski autor koji se osmelio da napiše šta rade dve zrele osobe kad se zavole. Kapiram da u realnosti takve osobe predu vunu pred spavanje, al' eto, ja sam to malo komercijalizovala pa sam izmislila da se bave razmnožavanjem prirodnim putem. Vrhunac je verovatno to što sam umesto medicinskih i školskih izraza koristila one koje je Vuk Stefanović Karadžić uvrstio u svoj Rječnik. Po mom mišljenju, scene seksa u trilogiji veoma su normalne i jednostavne i ubeđena sam da su ih isprobale sve seksualno aktivne punoletne osobe na Balkanu. U procentima, računajući i mene, to vam je 3%, ostalih 97% prede vunu, čita samo klasike i hrani rode koje im donose decu.
2. Koje su najvažnije osobine koje muškarac treba da poseduje da bi ponosno mogao poneti titulu, Drinin Tip Muškarca, ili možda osobine nisu bitne već je na prvom mestu eventualna fizička sličnost sa Enrikeom Inglesiasom?
* Eh, tip muškarca, kô da se radi o tipu brašna. Hm… kod muškarca mi je bitno da nije: dvoličan, bahat, neradnik, blejač kome su drugi krivi za sve. Ne volim prazne glave, osobe pune predrasuda, povodljive, preambiciozne, ljude koji gaze preko drugih. Što se tiče fizičkog izgleda, opštepoznato je da je meni Enrike uhhh, ali lik Liraja (kao moje viđenje idealnog muškarca kada je i fizički izgled u pitanju) nije baziran na njemu, već na liku generala Maksimusa (Rasel Krou) i Stivena Amela. I šta smo na kraju zaključili – Drina nema tip muškarca, kao što nema ni tip brašna. Bitno je da se pored njega oseća zadovoljno, sigurno i srećno.

3. Da li misliš da tamo negde, u daljoj ili bližoj budućnosti, postoji samo tvoj Alek Liraj koji čeka da se upoznate?
* Da.
4. Veliki broj čitalaca misli da si napravila divan spoj između realnosti, porodičnih i partnerskih odnosa, slovenske mitologije, fantastike i erotike. Pisanje koje od ovih oblasti tebi najviše prija i najviše te zabavlja? U vezi sa tim, da li će neki žanr preovladati i odskočiti od ostalih u tvom budućem delu/delima?
* Najviše me zabavlja fantastika, jer se tu u potpunosti prepuštam maštanju i izmišljanju svojih svetova. Što se tiče budućnosti, 2018. godine, sa pričom o Liraju, završavam svoje pisanje o slovenskoj mitologiji. Sve moje naredne knjige takođe će biti preplitanje navedenih žanrova, s tim da ću u međuvremenu objaviti i jednu socijalnu dramu, inspirisanu delima Živojina Pavlovića (koji inače spada u moje omiljene domaće pisce). Biće to elektronska knjiga, moći će da se skine besplatno, i evo obećavam, niko neće biti srećan, lep, bogat, uspešan i zdrav. Biće to jedna realna, surova, teška priča, smeštena u sela Rađevine tokom sedamdesetih godina prošlog veka.
5. S obzirom na to da je autor ovog upitnika džentlmen, iako je imao čitavu plejadu pitanja lascivnog sadržaja, dami će ostaviti mogućnost da po sopstvenom izboru otkrije o sebi nešto iz oblasti seksualnog života.
* Ne verujem da seks bez emocija može biti dobar. Eto, nepopravljiv sam romantik.
6. Istina ili Neistina? Poželjan opširniji odgovor. Drina je zapravo u duši tinejdžerka i neophodna joj je neprekidna pažnja okoline a posebno suprotnog pola.
* Drina nije u duši tinejdžerka, jer su tinejdžeri veoma smoreni, a ja sam prvenstveno jedna vesela osoba. Tako da, istina je da je Drina u duši jedna obična četrdesetjednogodišnja žena koja voli život i uživa u njemu onako kako želi i kako može. Pretpostavljam da je autor pitanja pomislio da sam u duši tinejdžer jer se ne obazirem na to šta je ko rekao, niti učestvujem u tim seansama i poselima. 
7. Da li umeš i voliš da kuvaš? U slučaju da je odgovor da , šta najbolje i šta najradije spremaš? U slučaju da je odgovor ne, šta spremaš najmanje loše?
* Volim da kuvam, jer volim da jedem. Sad, nisam baš Džejmi Oliver, ali osobe koje su jele moju hranu uglavnom se nisu žalile i što je najbitnije, sve su žive. Najviše volim da spremam azijsku hranu, jer volim stir-fry povrće, italijansku i meksičku, iako se iz nekog razloga i dalje mučim da napravim dobru salsu. To su kuhinje iz kojih potiču jela koja najviše volim da spremam i jedem. Normalno, domaća kuhinja je obavezna i tu su sva standardna jela na kašiku. Inače mrzim, ali mrzim da pečem ćevape i pljeskavice (ne volim ni da ih jedem), ali zato mi nikad nije teško da Đorđu ili sebi ispečem gomilu palačinki. Recimo, ja najviše volim palačinke sa šećerom i orasima.
8. Ovde ćemo se igrati igre Nastavljanja Rečenice. Kada ustanem ujutru, prvo pogledam koliko je sati, a tokom dana najviše puta kažem: Dilane, saberi se. Uveče uživam u uživam u kafi, a spavam u krevetu.
9. Kako si došla na ideju da napišeš Purpur Arkone i koliko je glavna junakinja romana zapravo Drina Steinberg? S obzirom na to da veliku ulogu u trilogiji nosi i ćerka glavne junakinje, Bejla, da li priželjkuješ da pored divnog sina koga imaš dobiješ i ćerku?
* Što se tiče ideje o trilogiji, o tome sam već govorila u jednom od prethodnih odgovora. Sličnost između Drine i Purpur svakako postoji (recimo, neke njene reakcije su tipične za mene), međutim, ako se izuzme nametnuta sudbina odabrane, Purpur je zapravo sasvim obična žena. Bez obzira na njeno poreklo, obrazovanje, na njenu porodicu, ona nepobitno deli sudbinu velikog broja žena srednjih godina, koje su u nekom životnom momentu naletele na kamen spoticanja i nikada  nisu ustale, niti probale da krenu dalje. Inače, prvo sam planirala da Bejla bude dečak, ali sam baš zbog toga što sam znala da će dosta ljudi Purpur povezivati sa mnom, tu ideju brzo odbacila. Tako su umesto sina jedinca, Purpur i Liraj dobili kćerku. 

Нема коментара:

Постави коментар