уторак, 8. август 2023.

Deveta kuća - Li Bardugo

 Galaksija Stern je najneobičnija brucoškinja na Jejlu. U dvadesetoj godini života, jedina je preživela višestruko nerešeno ubistvo. Ali upravo tada dešava se nezamislivo. Dok leži u bolnici, ponuđena joj je druga šansa: puna stipendija na jednom od najelitnijih univerziteta na svetu. U čemu je stvar, i zašto baš ona?

Aleks stiže u Nju Hejven sa preciznim zadatkom koji je dobila od svojih tajanstvenih dobročinitelja: da nadzire aktivnosti tajnih društava na Jejlu. Dobro je poznato da tih osam društava, osim što vlada kampusom generacijama u nazad stvara buduće bogataše i moćnike, od političara do najvećih igrača na Volstritu i u Holivudu. Ipak, ispostavlja se da su njihovi okultni rituali kudikamo zlokobniji i neobičniji nego što bi mogla da zamisli bilo čija paranoična mašta.

Nanulicu mu, ne znam odakle da počnem. Ali ajde da ne bude kako sam uvek negativna i kako tražim dlaku u jajetu, idemo na pozitivne strane.

Priča - fenomentastična. Li Bardugo je opravdala moja očekivanja. Od samog početka nam servira informacije o Aleks i Darlingotnu na kašičicu. Znamo da je ona njegov pomoćnik, da nadgledaju obrede i rituale koje tajna društva izvode... Ali njihove pozadinske priče su zaista ono što ostavlja bez daha. Istraga ubistva devojke koja nema veze sa Univerzitetom koju Aleks na svoju ruku vodi, pa saradnja sa detektivom Tarnerom, Dozova, oh kako bih volela da sa njom popijem kafu, Sendou sve je tako lepo uklopljeno i spakovano da sam celo vreme sedela bukvalno na ivici stolice. A tek kad su se otkrile Aleksina i Darlingotova pozadinska priča i kraj, majčice moja iz dubina pakla, došlo mi je da vrištim. Mislim da sam čak u jednom momentu i glasno opsovala, na šta su me psi pogledali u stilu "Evo je ova, opet luduje zbog knjige." 


 E sad ono što me žulja. Moj blog, moja pravila, pa ćete i to morati da istrpite ;) 

Deveta kuća je najavljivana kao horor i knjiga za odrasle. Iskreno, meni više liči na dobru misteriju, triler, detektivski roman sa elementima natprirodnog.

U neku ruku kapiram zašto horor, ali mi to nije dovoljan razlog. Kao ima duhova i ubistava i kasapljenja i svačeg nečeg. Tom logikom onda je i Hari Poter horor. Jesu li ljudi ikada čitali Lavkrafta, Ligotija, Poa, Kinga, mogla bih da nabrajam do sutra. I eto, kao nekome ko horore čita od desete godine, volela bih da mi se objasni, šta je u ovoj knjizi konkretno horor. Prosvetlite me, molim vas!

Druga stvar koja mi nije jasna, roman za odrasle. Po čemu? Ja bih Devetu kuću komotno dala klincima da pročitaju. Dovoljno je zanimljiva. Ako je odlika YA žanra, u kom je Bardugo, po meni, kraljica, to da deca/tinejdžeri spasavju svet, pa miša mu Aleks i Darlingotn su jedva prešli prag dvadesete. Ono komotno su mogli da budu i tinejdžeri. Ako nije to, nego eksplicitni sadržaj, majka mu stara koje smo mi pahuljice i nežne zvedice postali. Pa u po nekim crtanim filmovima koje deca gledaju ima više nasilja nego ovde.


 I dođosmo do poslednje stavke mjih žalopojki. 

Zašto je Vulkanu i dalje dozvoljeno da skrnavi knjige lošim prevodom i nepostojanjem urednika, lektora i korektora, osim na papiru?! Evo stavarno mi nije jasno zašto nam to rade. Imala sam "nesreću" da Ninth House pročitam na Engleskom. Od ovog prevoda mene je bolela glava. Izgubljeno je dosta od atmosfere same priče, ima dosta gramatičkih i pravopisnih grešaka, sve u svemu, moglo je to mnogo, mnogo bolje. Loš prevod prvenstveno i prestanak saradnje Vulkana sa Goranom Skrobonjom, po meni najboljim prevodiocem u Srbiji, su razlog što sam prestala da kupujem Kingove knjige koje izlaze kod nas. Sve ptice na grani znaju da su dvojica dotičnih zaslužni za moju ljubav prema hororu.

Eto rekoh ga. Spremna sam na drvlje i kamenje. Ko se ne slaže, slobodno neka ožeže. I neka uživa u prevodima, ja ću i nastavak, Hell Bent, pročitati u originalu ;)



Нема коментара:

Постави коментар