понедељак, 7. мај 2018.

Kosingas - Onaj što nauči mrak da sija - Aleksandar Tešić

Uf... Jao... Majko moja mila... Sinoć završih čitanje i još uvek ne mogu da dođem sebi. Mozak mi vrišti za još, srce se cepa, sva drhtim... Kao nedotupavna tinejdžerka sam koja se prvi put zaljubila ili popila svoje prvo pivo ;)
Car Konstantin prokle Beograd "...Da u njemu više nikada ne bude uspostavljena ničija vlast bez obzira kako će biti izabrana." - Tronoški rodoslov
Nakon Kosovskog boja, Srbija je u rasulu. Lazarevići i Brankovići su se izmirili i prihvatili da budu Bajazitovi vazali. Međutim, sultan im ne veruje. Na sve moguće načine pokušava da dozna ko i kakve zavere kuje protiv njega. Vuk Branković šuruje sa Dubrovčanima, a mladi Stefan Lazarević sa Ugarskim kraljem Žigmundom. Nižu se spletke i intrige, dvorske i državničke... Sve to će dovesti do Vukove smrti, ponovne zavade i izmirenja Lazarevića i Brankovića i Stefanovog učešća u čuvenoj Angorskoj bitci, gde je pokazao svu hrabrost i umešnost kao vojskovođa.
I dok carevi, kraljevi, despoti i kanovi igraju svoju igru nedokučivu običnim smrtnicima, Gavrilo ponovo juri Pobedonosca. Rastrzan između koplja i želje da pomogne Stefanu, ovaj šašavi i hrabri monah ponovo upada u razne nevolje iz kojih se izvlači što svojom umešnošću i hrabrošću, što ludom srećom i pomoći neočekivanih saveznika. Pogrešno protumačivši Vergilijevo proročanstvo, poslao je Pobedonosca i Carigrad, sada neće prezati ni od čega, pa ni navlačenja Solonovog prstena, kako bi koplje izneo iz carice svih gradova.
"Na kraju krajeva, čast je sve što nam ostaje i po čemu će nas pamtiti."
Vodeći Gavrila kroz avanture i pletući spletke oko Stefana, Vuka, Bajazita.... Aleksandar Tešić me je toliko živopisno vratio u srednji vek da sam živela, disala, ručavala, ratovala, spletkarila.... sa junacima ove divne knjige. Znam ja da od gopsodina Tešića čitalac može svašta da očekuje. Družimo se mi već 10 godina, od prvog izdanja prve knjige Kosingasa, ali ono što sam u ovoj knjizi pročitala, a naročito kraj! su učinili da sam ostala zagledana u zid dugo, dugo, dugo... nakon poslednje pročitane rečenice dok su mi se slike i prizori tog poslednjeg poglavlja vrteli isped očiju u maniru najbolje ekranizacije epske fantastike ikada. Ako sam uz Kosingas - Onaj što nauči mrak da sija plakala kao beba i smejala se i radovala kao dete kada dobije novu igračku, ne smem ni da zamislim šta me čeka u sledećem nastavku. 
Trilogija Kosingas, trilogija o Milošu Obiliću i dva nastavka Kroz oganj i vodu i Onaj što nauči mrak da sija su svakako knjige koje se čitaju "u dahu" i iščitavaju više puta. Ma koliko bile istorijska fikcija/fantastika, u njima će svako naći neki delić naše istorije koji nije dospeo u školske istorijske knjige. Gospodinu Tešiću svaka čast i kapa dole na ovom obimnom delu i unošenju novina u srpsku žanrovsku književnost. Jer za mene, ljubav prema domaćoj književnosti, naročito fantastici, krenula je kada sam se na Beogradskom sajmu pre 10 godina prvi put igrom slučaja upoznala sa knjigom Kosingas - Red Zmaja, Aleksandrom Tešićem i monahom Gavrilom.
Pored ovog, istorijskog ciklusa, kako ja volim da ga zovem, Aleksandar Tešić napisao je još dve knjige 2084, satiričnu naučnu fantastiku, i Kletvu Kainovu, hororčinu koja će zauvek promeniti vaše viđenje vampira, kao i strip Kosingas. Sve ove i još po neke zanimljive naslove možete pronaći na sajtu izdavačke kuće Strahor, koju gospodin Tešić vodi sa suprugom Irenom.

Нема коментара:

Постави коментар