четвртак, 28. децембар 2017.

Veliko putovanje - Goran Tokić

Nikolaj Keržakov, profesor genetike na Univerzitetu Lomonosov, zabrinut za budućnost planete i ljudske civilizacije, pokušava da čovečanstvu pruži šansu za opstanak. Ipak, ne stiže da završi svoj rad: umire od srčanog udara. Dan kasnije, budi se u nepoznatoj prostoriji i pokušava da odgonetne šta mu se desilo. Uskoro sreće jednu od najuticajnihih ličnosti XX veka. Od nje dobija odgovore na svoja pitanja, ali i na ona koja muče savremene naučnike. Saznaje neverovatne činjenice o svemiru, dobija egzaktne podatke o drevnim migracijama ljudi iz Afrike, njihovim susretima, sukobima, ali i ukrštanjima sa neandertalcima. Sreću se mnogo vekova kasnije, u vreme kada svet kakav poznaju više ne postoji, a oni više nisu prijatelji. Zemljom više ne vladaju ljudi i profesor kreće na putovanje kroz vasionu koje će ga odvesti na same rubove mašte i ludila. Ali i nade. Nova zemlja postoji!
Završi se i moje Veliko putovanje. Trajalo je, ali nikako krivicom autora, nego čika Marfija koji je uvek nalazio načine da me omete u čitanju.
Iako naučna fantastika ne spada u moje omiljene žanrove, Veliko putovanje me je lepilo za fotelju, kad god sam imala prilike da ga uzmem u ruke. Da ne znam da je ovo Tokićeva prava knjiga, rekla bih da je čovek iskusan pisac koji iza sebe ima 5-6 napisanih i objavljenih romana. Priča tako glatko teče, da sam prosto na momente zaboravljala da čitam naučnu fantastiku i hvatala sebe da razmišljam koliko je scenario opisan u knjizi moguć.
Poigravanje sa religijom mi je naročito leglo, s' obzirom na moje stavove po pitanju vere. Obajšnjenja Hrišćanstva i Budizma su mi sasvim logična, gledano sa strane skeptika. 
"...Ljudima je potrebna viša sila da ih kontroliše... Religija je bila dobar pokušaj, ali u startu osuđen na propast. Bila je bazirana na lažima. A svaka laž, pre ili kasnije, biva raskrinkana..."
Ovaj citat kao da sam ja pisala, jer predstavlja upravo ono što mislim o najvećem opijumu za široke narodne mase.
Glavni protagonisti Velikog putovanja  su profersor Nikolaj Keržakov, genetičar i vanzemaljski oblik života otelotvoren u jednoj veoma poznatoj znamenitoj ličnosti XX veka. Njih dvoje se sreću nakon profesorove smrti, kada mu vanzemaljac daje zadatak da njegovoj vrsti pomogne tako što će ih genetski izmeniti kako bi mogli da nasele neku drugu planetu, jer njihovoj preti uništenje od radijacije. Uz pomoć vanzemaljske tehnologije Keržakov biva vraćen u život koji posvećuje istraživanju i genetskoj modifikaciji ljudi za život pod vodom, što se ujedno poklapa sa zadatkom koji je dobio od vanzemaljca. Sledeći sustret profesora i vanzemaljca odigrava se u dalekoj budućnosti, čovečanstvo je uništeno, Zemlju naseljavaju neka druga bića, a profesorovo divljenje prema vanzemalcu prerasta u blagu mržnju i gađenje, ali ne samo prema njemu već i prema samom sebi, jer je njegov rad doprineo nestanku ljudi. Međutim...
Uvek postoji to neko međutim koje unosi šum. Nije sve baš tako crno. Kroz dugačak, prosvetljujuć i zanimljiv razgovor, profesor saznaje detalje koji su se odigrali posle njegove druge smrti. 
Razgovori koje će Keržakov i vanzemaljac ovog puta voditi zadiru duboko u religiju, filozofiju i moral. Tu se vidi Tokićeva maštovitost, vreme koje je odvojio za istraživanje istorijskih i religijskih činjenica koje se ovde pominju, a koje je on interpretirao na svoj veoma zanimljiv način.
Roman Veliko putovanje izašao je 2017. godine u okviru Niške izdavačke kuće Vrane. Može se kupiti u knjižarama Delfi i najboljoj beogradskoj knjižati Makart.

Нема коментара:

Постави коментар