понедељак, 8. мај 2017.

Palisade i čadori - Tihomir Jovanović

Knjiga "Palisade i čadori" je knjiški prvenac Tihomira Jovanovića. Knjigu čine priče o žiteljima šumadijskog sela Sela, koje se nalazi na ušću rečica Poskočice i Zavojnice. To Selo je jedina teritorija u Srbiji i na Balkanu koju Osmanlije nisu uspeli da pokore. Glavni junaci su omanji i mršavi Arsenije i krupni, jaki Obrenije. Uz njih, tu su neizostavni starešna sela Atanasije, pop Nićifor, guslar Radan i baka Manda, travarka i vračara u Selu i, kao glavni u Osmanilijskom taboru Veliki Aga i njegov savetnik Ibrica. U celom tom zamešateljstvu, Osmanlije imaju jaču i brojniju vojsku, ali Srbi imaju čarobni napitak od gnjilih šljiva koji im daje neverovatnu snagu i hrabrost.
Moja prva reakcija je bila "Ma daj!!! To je kopija, plagijat Asteriksa i Obeliksa!". Dugo je kumu trebalo da me nagovori da uopšte i krenem sa čitanjem. Međutim, jednom kada sam počela stajanja nije bilo, a zabavi nikad kraja. Po ideji slično avanturama nepokorenog Galskog sela, ali po priči i avanturama Arsenija i Obrenija ni najmanje. 
Osmanlije na sve moguće načine pokušavaju da osvoje Selo. Tu su leteći ćilimi, duhovi iz lampe, katapulti i grčka vatra, Golem... i još što šta kao tajna oružja koja će Velikom Agi konačno omogućiti da Sultanu pošalje depešu da je ceo Balkan osvojen.
Sa druge strane i Srbi imaju svojih tajni. Uz pomoć baka Mande, njenih napitaka i bajanja, putuju u prošlost, budućnost i svemir po pomoć i iznalaze hiljadu načina da doskoče Osmanilijama. Često im pomoć stiže i sa najnezamislivijih strana, od zmajeva, vanzemaljaca i putnika kroz vreme.
Britak humor kako u smamoj priči, tako i u fusnotama u kojima se može povući paralela sa vremenom u kom živimo, likovi, naročito baka Mande koja je toliko stara da se ni ona sama ne seća da je ikada bila mlada, će vas nasmejati do suza. U par momenata sam se toliko smejala da su me svi ukućani, uključujući tu i kučiće i mačka i po kog zalutalog komarca, veoma čudno gledali. O vožnji gradskim prevozom i čitanju knjige u njemu je bolje da vam ne pričam. U par momenata mi se učinilo da mi se prikradaju čike u belom....
U svakom slučaju, zabavno štivo koje zaslužuje da se nađe na svim policama!!!

Нема коментара:

Постави коментар